Fost Plus mikt met de Click op de actieve participatie van burgers in de strijd tegen zwerfvuil. Door hen te belonen voor hun goed gedrag willen we hen de ‘klik’ laten maken om geen afval op de grond te gooien of te laten liggen. Het concept is eenvoudig: telkens ze een verpakking of een ander stuk afval in de (juiste) afvalbak gooien, kunnen ze die via een app op hun smartphone scannen. Daarmee sparen ze punten – de zogenaamde Circular UCoins – die ze vervolgens kunnen inwisselen bij lokale handelaars.
De Haan tekende in de zomer van 2020 als eerste gemeente in op een proefproject van de Click. Ondanks de beperkingen vanwege de coronamaatregelen leverde dit eerste project al meteen veelbelovende resultaten op. De inhoud van de straatvuilnisbakken werd naar een speciaal voorsorteercentrum gebracht om de laatste recycleerbare verpakkingen uit het restafval te sorteren. Zo kunnen ook die verpakkingen alsnog in het reguliere recyclagecircuit van PMD opgenomen worden.
De Click telt intussen 75.000 gebruikers, die samen al meer dan 650.000 keer geclickt hebben. Negen gemeenten en steden doen inmiddels mee, net als een aantal grote bedrijven zoals Jacobs Douwe Egberts en Coca-Cola. Het initiatief krijgt ook de steun van organisaties als Natuurpunt en de app werd geïntegreerd in de KBC Mobile-app. De Click groeit op die manier stilaan uit tot een echte maatschappelijke beweging.