Opinie

Gedragsverandering in de strijd tegen zwerfvuil

 

De Click overschrijdt de kaap van 60.000 gebruikers, goed voor 350.000 stuks vermeden zwerfvuil  

 

In 2022 kwam de Click, een beloningsproject tegen zwerfvuil van Fost Plus, op kruissnelheid. Tussen januari en december verzesvoudigde het aantal gebruikers. Ook steeds meer bedrijven integreren de Click in hun strategie voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en dragen zo hun steentje bij. 

De Click werd gelanceerd in 2021 als beloningsmechanisme in de strijd tegen zwerfvuil. Door het juiste gedrag te belonen - eigen afval en opgeraapt zwerfvuil in de vuilnisbak gooien – wordt geleidelijk aan een mentaliteitsverandering gerealiseerd. Door de vuilnisbakken daarbij extra aandacht te geven met onder meer opvallende signalisatie of een ludieke aankleding, belandt ook meer afval op de juiste plaats. Clicken – eigen afval en opgeraapt zwerfvuil scannen en zo virtuele punten verdienen – kan ondertussen overal in België. In de partnersteden en -gemeentes wordt bovendien het straatvuilnis voorgesorteerd zodat het PMD gerecycleerd kan worden. 20% van de inhoud van een straatvuilnisbak bestaat immers uit perfect recycleerbare materialen.   

 

We kunnen nog zoveel inzetten op minder zwerfvuilgevoelige verpakkingen, uiteindelijk is zwerfvuil het gevolg van het asociale gedrag van een enkeling waar we ons met z’n allen aan storen. Gedragsverandering is daarom een belangrijke pijler van elke geïntegreerde zwerfvuilaanpak. Door betere infrastructuur, motivatie en kennis willen we mensen het juiste gedrag laten aannemen. Maar ook handhaving speelt daarin een rol. De Click is het afgelopen jaar sterk gegroeid, wat bewijst dat een positieve aanpak kan bijdragen aan een duurzame verandering.

Clicken met collega’s 

Bedrijven voeren al jaren de strijd tegen zwerfvuil aan. Dat is niet verwonderlijk: voor een deel zijn het hun producten of verpakkingen die als zwerfvuil eindigen wat niet alleen betekent dat de materialen verloren gaan voor de circulaire economie maar hen ook grote imagoschade berokkent. Daarnaast hebben de meeste bedrijven als onderdeel van hun MVO-strategie ook duidelijke klimaatengagementen. Zij maken nu van hun werknemers ambassadeurs van die mentaliteitsverandering rond afval en zwerfvuil. 

Als onderdeel van onze klimaatvisie willen we de impact van onze producten en verpakkingen op het milieu beperken. Bovendien willen we ons samen met de medewerkers op lokaal niveau inzetten. De uitdaging is simpel: het bedrijf wil met alle medewerkers in een JDE-Click community binnen een bepaalde periode 5.000 Clicks verzamelen. Daarmee willen ze een gedragsverandering teweegbrengen en zo zwerfvuil bestrijden. 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is méér dan een buzzwoord. Daarom besloten wij om een Acerta Click-community op te richten. Acerta Consult gelooft in de kracht van mensen. En mensen kunnen maar optimaal functioneren in een klimaat waar we goed zorgen voor elkaar en zorgen voor onze omgeving. Dus maken we allemaal samen de Click. Onze target is 25.000 Clicks tegen ons zomerevent in juni 2023.

Resultaten

Tussen januari en december 2022 steeg het aantal gebruikers van zo’n 10.000 tot 60.000. Het aantal clicks steeg gestaag mee: van 25.000 aan het begin van het jaar tot 350.000 vandaag. De ratio clicks per gebruiker gaat ook omhoog, doordat er steeds meer aantrekkelijke vouchers in de app beschikbaar zijn om de virtuele punten tegen in te ruilen. 
  
Top drie van de meest populaire vouchers in de app zijn:

  1. Vouchers bij de lokale handelaars
  2. Bol.com
  3. Natuurpunt