Downloadbaar lesmateriaal 1ste graad
Inhoud
Spring naar het item:
We raden je aan om deze achtergrondinformatie te lezen voor je aan de slag gaat met de lesfiches.
Maak je eigen selectie hieronder, of download het volledige pakket:
Het hele pakket downloaden(34.64 MB)Stap 1: Prikkel
Prikkel
Tijdsduur
Inhoudelijke inleiding: 50 minuten
Prikkel: 70 minuten
Opdracht: 30 minuten
Doelen
Inhoudelijke inleiding:
- De leerlingen weten wat ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat huishoudelijk verpakkingsafval vermeden en gesorteerd wordt.
- De leerlingen kunnen keuzes m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval linken aan elkaar.
- De leerlingen kunnen zich inleven in personages en situaties m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- Uitbreiding: De leerlingen kennen het begrip ‘circulaire economie’ en kunnen het uitleggen in eigen woorden.
Prikkel:
- De leerlingen kunnen relevante informatie uit een krantenartikel, luisterfragment of video filteren en mondeling en schriftelijk weergeven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen aangeven wat zij interessant/leuk/boeiend/herkenbaar vinden.
1. Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
2. Competenties in het Nederlands
De leerlingen bepalen het onderwerp en de globale inhoud van geschreven en gesproken teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
De leerlingen bepalen wat de hoofdgedachte en de hoofdpunten zijn in geschreven en gesproken teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
De leerlingen selecteren relevante informatie in geschreven en gesproken teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
De leerlingen nemen eenvoudige notities bij het lezen en beluisteren van teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
4. Digitale competentie en mediawijsheid
5. Sociaal-relationele competenties
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
15. Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
Praatplaat en situatiekaarten
De praatplaat (bijlage 1) en de situatiekaarten (bijlage 2) als afzonderlijke, uitvergrote afbeeldingen.
Stap 2: Onderzoeken
Onderzoeken
Tijdsduur
Onderzoeken: 50 minuten
Verdieping: 50 minuten
Beginsituatie
In stap 1 formuleerde je samen met de leerlingen een prikkelend duurzaamheidsvraagstuk. De leerlingen namen voor de les in groepjes drie foto’s van observaties binnen het duurzaamheidsvraagstuk.
Doelen
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- Verdieping: De leerlingen kennen het begrip ‘circulaire economie’ en kunnen het uitleggen in eigen woorden.
- Verdieping: De leerlingen kennen de ‘R-strategieën’ en kunnen in eigen woorden uitleggen hoe die bijdragen tot een circulaire economie.
- De leerlingen denken actief na over oorzaak-gevolgrelaties.
- De leerlingen kunnen nadenken over waar zij iets aan kunnen en willen doen.
1. Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
5. Sociaal-relationele competenties
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
15. Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
Stap 3: Ideeën voor actie
Ideeën voor actie
Tijdsduur
50 minuten
Beginsituatie
In stap 2 kozen de leerlingen een duurzaamheidsuitdaging waar ze een oplossing voor kunnen en willen bedenken.
Doelen
- De leerlingen verkennen hun motivatie om zelf acties te ondernemen m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen nadenken over wat een geslaagde actie is.
- De leerlingen zijn bereid zich te engageren om een actie m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval uit te werken en uit te voeren.
5. Sociaal-relationele competenties
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
15. Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
Stap 4: Actie
Actie voorbereiden
Stap 5: Reflectie
Reflectie
Tijdsduur
Oefening 1: 25 minuten
Oefening 2: 25 minuten
Beginsituatie
De leerlingen voerden een actie uit.
Doelen
- De leerlingen kunnen kritisch omgaan met informatie, meningen of ideeën door opbouwende feedback te geven en te ontvangen m.b.t. een gedeelde ervaring.
- De leerlingen kunnen respectvol reageren op informatie, meningen en ideeën van anderen.
- De leerlingen kunnen een mening met argumenten vormen.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen kritisch nadenken over hun leerproces.