Update juni '23

Zwerfvuil is een doorn in het oog van iedereen die begaan is met een propere leefomgeving. “Ondanks alle inspanningen die we met z’n allen leveren, gaan nog altijd te veel drankverpakkingen verloren. Daar wil de sector met een slim statiegeldsysteem iets aan doen. Het systeem moet het voor iedereen zo eenvoudig mogelijk maken en bouwt daarvoor verder op de succesvolle inzameling via de blauwe PMD-zak,” zegt Steven Boussemaere, Directeur Innovatie & Business Development van Fost Plus.

“We zijn in België altijd al koplopers geweest op het vlak van verpakkingsrecyclage,” zegt Steven Boussemaere. “Toen we dertig jaar geleden de blauwe PMD-zak introduceerden, waren we een van de eerste landen om een dergelijk systeem op te zetten. Ook nu willen we een pioniersrol opnemen en gebruikmaken van de nieuwste technologische mogelijkheden om zwerfvuil tegen te gaan en meer verpakkingen in te zamelen voor recyclage.”

Makkelijk voor elke burger

Het principe achter het slimme statiegeldsysteem is eenvoudig. “In plaats van met je verpakkingen terug te gaan naar de winkel, kan je ze gewoon thuis scannen met je smartphone en zo het statiegeld recupereren wanneer je ze in de blauwe PMD-zak gooit. Ook buitenshuis zal dat mogelijk zijn: de openbare vuilnisbakken worden daarbij ontdubbeld – PMD en restafval apart dus – en voorzien van een code. Op die manier wordt iedere PMD-zak en elke openbare vuilnisbak een terugnamepunt voor verpakkingen. Dat is een ongelooflijk groot voordeel voor de consument,” zegt Steven Boussemaere.


Gebruiksgemak staat voorop in de ontwikkeling van het slimme statiegeld. “Het systeem moet gemakkelijk zijn voor elke Belg, ongeacht hun leeftijd, achtergrond, digitale kennis, woonplaats of inkomen. Door verder te bouwen op de succesvolle huis-aan-huisinzameling van PMD krijgt de burger de meest eenvoudige oplossing om overal en altijd hun statiegeld terug te krijgen.”

ddrs
kbc leuven

Het hoofdkantoor van KBC in Leuven

Proefprojecten in gesloten omgeving


We organiseren in de loop van dit jaar een reeks pilootprojecten om de verschillende praktische en technische aspecten te testen. Eind mei hebben we de eerste twee projecten opgestart in gesloten omgevingen: eentje in het hoofdkantoor van KBC in Leuven en eentje op de Corda Campus in Hasselt. De 7.000 mensen die op de twee sites werken zullen mee het systeem testen, onder meer voor het scannen van de code en de terugbetaling van het statiegeld.”

In de komende maanden volgen nog een reeks pilootprojecten in halfopen en open omgevingen, waarin bijkomende aspecten worden getest, zoals de effectieve impact op het zwerfvuil en de gebruiksvriendelijkheid voor specifieke doelgroepen. Wanneer de pilootprojecten succesvol blijken – en de drie gewesten een definitieve beslissing nemen – is het einddoel om het systeem in 2025 over gans België uit te rollen.
 

Co-creatie met lokale besturen

De lokale besturen zijn belangrijke partners in de ontwikkeling van het slim statiegeld. “In onze roadmap voorzien we verschillende informatie- en uitwisselingsmomenten met onder andere steden, gemeenten en intercommunales. We willen met hen in co-creatie samenwerken op een aantal specifieke thema’s, waaronder de ontdubbeling van de straatvuilnisbakken, waardoor er ook buitenshuis gesorteerd kan worden, en de verdeling van de homescanners voor gezinnen die niet over een smartphone beschikken.”

“In juni organiseerden we alvast de eerste vier webinars met lokale besturen waarin we het volledige traject schetsten en hen bevroegen naar de afvalinzameling in de openbare ruimte. Hun visie en ervaring zullen een cruciale rol spelen in het succes van het slim statiegeld,” besluit Steven Boussemaere.
 

Extra aandacht nodig voor batterijen, elektro en KGA

Extra aandacht nodig voor batterijen, elektro en KGA

miwa

Hoe MIWA de kwaliteit van haar ondergrondse PMD-inzameling verbeterde

Tevredenheidsenquête Fost Plus

Tevredenheidsenquête Fost Plus: hoe kunnen we nog beter doen?