100.000 Belgen testen slim statiegeld

In de loop van de maand september gingen twee nieuwe pilootprojecten van start om het digitaal statiegeld te testen. Ongeveer 100.000 bezoekers van Bobbejaanland en Center Parcs De Haan krijgen de kans om kennis te maken met het systeem. De effectieve impact van het systeem op de netheid wordt via zwerfvuiltellingen gemeten.
Op 15 september ging een eerste pilootproject van start in het pretpark Bobbejaanland, waar bezoekers tijdens de laatste drie weekends van september het systeem kunnen testen. Het tweede project loopt van 22 september tot 13 oktober in Center Parcs De Haan en op de dijk van Wenduine, een deelgemeente van De Haan. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de Spar in Wenduine, die instaat voor de distributie van de drankverpakkingen en de PMD-zakken voor het project. Ook een aantal lokale handelaars stapte mee in.
Doelpubliek flink uitgebreid
De twee pilootprojecten zijn het resultaat van een projectoproep van de Vlaamse Regering, gecoördineerd door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). In het voorjaar liepen al twee eerdere pilootprojecten, bij Corda Campus in Hasselt en in het KBC-hoofdkantoor in Leuven.
Waar de eerste pilootprojecten zich nog op de medewerkers van Corda Campus en KBC richtten, is het doelpubliek van deze nieuwe projecten een stuk breder en groter. Alles samen zullen zo’n 100.000 mensen met het digitale statiegeld aan de slag gaan. Door te kiezen voor een heel brede doelgroep – jong en oud, maar ook inwoners, bezoekers en toeristen – krijgen we een beter zicht op het effectieve gebruiksgemak van het systeem in de praktijk, in verschillende situaties.
Thuisscanners dichten digitale kloof
Bij het project in De Haan worden ook de eerste thuisscanners getest. Die moeten ervoor zorgen dat mensen die geen smartphone of internet hebben toch gemakkelijk en kosteloos aan het slimme statiegeld kunnen deelnemen. Het systeem moet immers toegankelijk zijn voor elke Belg, ongeacht hun digitale kennis. De huurders van enkele tientallen huisjes in Center Parcs De Haan krijgen de eerste prototypes overhandigd, waarmee ze het statiegeld op hun lege drankverpakkingen kunnen ontwaarden.

In het pretpark Bobbejaanland konden bezoekers tijdens de laatste drie weekends van september het systeem testen.

Ook de technische aspecten worden onder de loep genomen. Bij de eerste pilootprojecten werd door de beperkte schaal nog gebruik gemaakt van stickers met een unieke code die manueel op de drankverpakkingen geplakt werden. Voor deze nieuwe projecten worden nu voor het eerst serieel bedrukte flesjes en blikjes ingezet. In totaal worden voor de nieuwe projecten 100.000 drankflesjes en -blikjes van een unieke code voorzien. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de drankenproducenten en retailers.
De proef op de som
Tot slot brengen de pilootprojecten ook het effect van het statiegeld op de netheid in kaart. Op de locaties van de pilootprojecten worden gerichte zwerfvuiltellingen uitgevoerd, voor en tijdens de looptijd. Daarbij worden de uniek gecodeerde drankverpakkingen in het aanwezige zwerfvuil geteld.
Later dit jaar volgen nog testen in Wallonië en Brussel gericht op specifieke doelgroepen. Bedoeling is om de beleidsmakers voor het einde van het jaar de nodige input te verschaffen om een onderbouwde keuze te maken, met als einddoel om het systeem in 2025 over heel België in te voeren.