Join the Refill Movement – L’Oréal lanceert campagne om hervulbare verpakkingen te promoten
L’Oréal lanceerde eerder dit jaar een wereldwijde marketingcampagne om haar hervulbare verpakkingsoplossingen te promoten. Onder het motto Join the Refill Movement toont het bedrijf hoe consumenten de switch kunnen maken en refills kunnen integreren in hun dagelijkse gewoonten.
De Franse cosmeticagroep L’Oréal is een toonaangevende speler in de wereld van cosmetica en parfums met iconische merken als Garnier, Lancôme, Kerastase en uiteraard ook L’Oréal zelf. Verpakkingen zijn een cruciaal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Niet alleen spelen ze een belangrijke rol in de beleving van consumenten, het bedrijf hanteert ook ambitieuze targets om verpakkingen lichter en beter recycleerbaar te maken en maximaal gebruik te maken van recycled content.
Daarnaast is de groep ook de drijvende kracht achter SPICE (Sustainable Packaging Initiative for CosmEtics), een initiatief dat verschillende organisaties in de sector samenbrengt om te werken aan duurzame verpakkingen. SPICE ontwikkelde onder meer een wetenschappelijk onderbouwde methodologie voor ecodesign van nieuwe verpakkingen.
Investeren in hervulbare alternatieven
L’Oréal investeerde de afgelopen jaren volop in de ontwikkeling en commercialisering van hervulbare verpakkingen of refills. Zo brengen ze heel wat flexibele, lichte pouches op de markt om de klassieke flacons van haarproducten opnieuw aan te vullen. Maar ook voor parfums, crèmes en lippenstift zijn refills beschikbaar.
L’Oréal ziet hervulbare verpakkingen als een strategisch onderdeel van haar verpakkingsbeleid. Afhankelijk van de toepassing kunnen ze volgens het bedrijf tot 70% verpakkingsmateriaal besparen. Met Join the Refill Movement zet L’Oréal deze duurzame alternatieven extra in de verf en hoopt het bedrijf de mindset van consumenten te veranderen.
Luxe en duurzaamheid verzoenen
“Refill-at-home is een goede manier om de hoeveelheid verpakking in de sector te reduceren en tegelijk de hygiëne van de producten te blijven garanderen,” zegt Hélène Snyers, Reduce & Reuse Expert bij Fost Plus. “Mooie verpakkingen – die vaak heel wat materiaal gebruiken – spelen een belangrijke rol in de beleving van producten als parfums of lippenstift. Door te kiezen voor refills krijgt dat elegante parfumflesje of die mooie lipstickhouder een langer leven. Het is de ideale manier om luxe en duurzaamheid te verzoenen.”
“Het is goed om te zien dat een grote speler als L’Oréal volop investeert in hervulbare verpakkingen en de kracht van zijn merken inzet om consumenten mee te krijgen in dit verhaal. Communicatie is cruciaal, aangezien veel van deze innovaties een grote gedragsverandering vragen. De campagne geeft consumenten het extra duwtje dat ze nodig hebben om hun twijfels weg te nemen en de refills in hun dagelijkse routines te integreren.”
Hoe kan Fost Plus jou helpen?
Je wil de mogelijkheden rond reductie en hergebruik van je verpakkingen verkennen, maar je weet niet goed waar te beginnen? Je bent op zoek naar de juiste partners? Je bent bezig met een project rond hergebruik maar je loopt ergens vast? Of je wil gewoon een succesvolle ervaring delen? We horen het graag! Neem contact op met ons Reduce & Reuse Team via het contactformulier.