Casestudy

Duurzaam verzenden in e-commerce: vijf keer inspiratie

 

Het mag duidelijk zijn dat duurzaamheid steeds meer aan belang wint in het aankoopproces. Voor een nieuwe generatie consumenten is de shop-ervaring het verlengde van hun identiteit. En die identiteit, die draagt duurzaamheid en ecologie hoog in het vaandel. Een verpakking die aanvoelt als verspilling zorgt dan ook dat de verkoper meteen alle geloofwaardigheid verliest. Reden temeer dus voor merken en e-commerceplatformen om hun duurzaamheidsstrategie in te zetten voor hun merkbeleving.

Een nieuwe kijk op verpakking

Dit dwingt bedrijven om anders te gaan nadenken over elke fase in hun proces en transparanter te communiceren over inspanningen en resultaten. Maar het gaat verder als authentieke merkbeleving. Door de materiaalconsumptie te verminderen, kunnen in veel gevallen ook kosten bespaard worden.

Daarnaast zal ook de Europese Packaging and Packaging Waste Regulation een grote impact hebben op de sector. Zo zullen verpakkingen niet meer dan 50% lege ruimte mogen bevatten. Hergebruik moet bovendien stapsgewijs de norm worden: tegen 2030 moet 10% van de e-commerceverpakkingen herbruikbaar zijn. In 2040 is dat al 50%.

Hoewel deze ambities merken en e-commerceplatformen nog voor de nodige uitdagingen zullen zetten de komende maanden en jaren, hebben tal van organisaties al belangrijke stappen gezet.

1. Amazon zonder lucht

In 2024 verzond Amazon wereldwijd al 12%  van haar bestellingen zonder verzendverpakking. Dat komt neer op 18 miljoen aan pakketjes. Daarbovenop werden kartonnen dozen – naar eigen zeggen – in de helft van de gevallen vervangen door zakken. Voor weinig kwetsbare producten is dat een efficiënt alternatief want in tegenstelling tot dozen kan je verzendzakken helemaal platdrukken en bevatten deze dus geen extra ‘lucht’.

Bron: https://sustainability.aboutamazon.com/waste/packaging

2. De 2-in-1 doos van Playmobil

Speelgoedfabrikant Playmobil verpakt bepaalde referenties in haar gamma in een 2-in-1 doos die dienst doet als productverpakking én als verzenddoos. Zo is er geen extra verpakking voor verzending nodig. Omdat deze echter onderhevig is aan slijtage tijdens het transport, bedrukten ze ook de binnenkant. Als je de speelgoedset cadeau wilt geven, draai je de doos eenvoudig om voor een feilloze productervaring.

Bron: https://www.dssmith.com/benl/nieuws-updates/nieuwsoverzicht/2023/4/ds-smith-ontwikkelt-innovatief-e-commerce-verpakkingsconcept-voor-playmobil

3. Dog Chef laat handvaten weg

Online dierenvoedingsproducent Dog Chef bespaarde 10% karton door het deksel van de verzenddozen te verlagen en de handvaten weg te laten. 

Bron: https://www.verpakkingsmanagement.nl/verpakkingsmachines/nieuws/dog-chef-bespaart-karton

4. Bol.com verpakt op maat

Bol.com introduceerde in 2021  al als eerste ter wereld de multi-inpakmachine voor het op maat verpakken van meerdere producten in 1 doos. Door lege ruimte in een doos te vermijden, kan tot 40% aan verpakkingsmateriaal vermeden worden en is er ook geen vulmateriaal nodig. 

Bron: https://over.bol.com/nl/nieuws/bol-bespaart-28-co2-uitstoot-per-pakket-door-slimmere-manier-van-verpakken/

5. De herbruikbare box van Foodbag

Klanten van de Belgische maaltijdboxleverancier Foodbag kunnen er dit najaar voor kiezen om de ingrediënten van hun weekmenu te laten leveren in een herbruikbare box.

Bron: https://www.foodbag.be/

Hoe kan Fost Plus jou helpen?

Je wil de mogelijkheden rond reductie en hergebruik van je verpakkingen verkennen, maar je weet niet goed waar te beginnen? Je bent op zoek naar de juiste partners? Je bent bezig met een project rond hergebruik maar je loopt ergens vast? Of je wil gewoon een succesvolle ervaring delen? We horen het graag! Neem contact op met ons Reduce & Reuse Team via het contactformulier.