Sinds midden november kunnen alle klanten van Foodbag de ingrediënten voor hun weekmenu laten leveren in een herbruikbare box. “We hebben gekozen voor een geleidelijke introductie, regio per regio. Daardoor hadden we tijd om alles grondig te testen en onze logistiek volledig op punt te stellen,” zegt Gustave Lorré, Business Project Manager bij Foodbag.
Het concept achter Foodbag is stilaan welbekend en heel eenvoudig: klanten stellen op de website een weekmenu samen, waarbij ze de keuze hebben uit meer dan 35 gerechten. De ingrediënten worden vervolgens netjes aan huis geleverd of opgehaald via een Collect & Go-punt van Colruyt, dat ook de hoofdaandeelhouder is van het bedrijf. Uniek is dat Foodbag inzet op Belgische producten en lokale leveranciers.
Niet over één nacht ijs
De ingrediënten voor het weekmenu worden verpakt en geleverd in een grote kartonnen doos. Het idee voor een herbruikbare box ontstond meer dan drie jaar geleden. “Het was een suggestie die we vaak zagen terugkomen in onze jaarlijkse bevragingen. Niet onlogisch, want wie elke week bij ons bestelt, ziet de hoeveelheid karton toch wel opstapelen,” zegt Gustave Lorré.
Foodbag ging daarbij niet over één nacht ijs. “In een eerste stap gingen we op zoek naar de juiste box. We hebben verschillende types bestudeerd: klapkratten, nestelbare kratten, met of zonder deksel, enzovoort. Uiteindelijk hebben we gekozen voor herbruikbare kratten met een vast deksel, waardoor ze volledig afgesloten kunnen worden en de deksels niet verloren kunnen gaan.”
Impact op logistiek
Ook over het formaat van de herbruikbare box werd goed nagedacht. “Het werd snel duidelijk dat de boxen dezelfde afmetingen moesten hebben als de kartonnen dozen. Aangezien we onze klanten niet willen verplichten om over te stappen, blijven de eenmalige dozen en de herbruikbare boxen naast elkaar bestaan. Maar dan moeten ze wel op dezelfde productielijn gevuld worden en in dezelfde vrachtwagen gestapeld en vervoerd worden.”
Klanten geven de boxen na gebruik gewoon terug mee aan de chauffeur bij de volgende levering. “Eenvoudig voor de klant, maar toch wel even wennen voor onze chauffeurs. We sporen hen ook aan om aan klanten te vragen of ze nog boxen hebben staan.”
De retourlogistiek heeft ook een grote impact op het distributiecentrum: de teruggekeerde boxen moeten geregistreerd worden – via RFID-tags die manueel gescand worden – en daarna grondig gereinigd. “We hebben samen met onze partner een nieuwe wasstraat opgezet in de buurt van ons centraal distributiecentrum in Antwerpen.”
Kosten in lijn met kartonnen dozen
Tot slot werd ook het kostenplaatje in detail bekeken. “De aankoop van de herbruikbare boxen vertegenwoordigt een aanzienlijke investering, net als het opzetten van de retourlogistiek,” zegt Gustave Lorré. “Toch zien we dat de kost ongeveer in lijn ligt met de kartonnen dozen. Toen we de oorspronkelijke business case maakten, waren de herbruikbare boxen zelfs net iets goedkoper, maar sindsdien zijn de kartonprijzen gedaald. Al kan dat snel weer veranderen.”
Klanten betalen voor het gebruik een waarborg van 15 euro die ze betalen op het moment van de bestelling. Eens de box terug is in het depot, wordt die waarborg omgezet in een tegoed dat automatisch wordt afgetrokken van de volgende bestelling. Wie wekelijks bestelt, heeft vaak twee waarborgen lopen: eentje voor de doos die ze thuis hebben staan en eentje voor de bestelling die nog geleverd moet worden. “Dat leidde aanvankelijk wel eens tot verwarring, maar we hebben ervoor gezorgd dat klanten de uitstaande waarborgen eenvoudig en transparant kunnen opvolgen in hun account,” zegt Gustave Lorré.
Klaar voor verdere opschaling
Foodbag koos voor een geleidelijke uitrol van de herbruikbare boxen. “We zijn vorig jaar in september gestart met een 200-tal klanten in de regio Antwerpen en hebben sindsdien systematisch postcodes opengezet in ons systeem. We wilden vooral rustig opbouwen en onze organisatie niet overweldigen. Een jaar later zaten we al aan 1.500 klanten en sinds midden november is de optie beschikbaar voor al onze klanten.”
Vandaag kiest ongeveer 10% van de klanten voor de herbruikbare boxen, zonder noemenswaardige communicatie. “Dat cijfer willen we nu verder doen stijgen door extra promoties en incentives. Het project heeft ons bovendien het vertrouwen gegeven om een stapje verder te gaan en ook herbruikbare opties te onderzoeken voor de verpakkingen van de ingrediënten,” besluit Gustave Lorré.
Het advies van Foodbag
- Houd het simpel. Een systeem dat te complex is krijg je niet geïmplementeerd in je organisatie en krijg je niet verkocht aan klanten.
- Neem je tijd. Kies voor een stapsgewijze aanpak zodat je de impact op je logistiek en je organisatie goed kan inschatten. Schaal dan pas verder op.
- Betrek iedereen. Betrek je medewerkers, leveranciers en partners bij het project. Leg goed uit waar je naartoe wil en neem hun feedback in elke stap mee.
Het voorbeeld van Foodbag illustreert het enorme potentieel van herbruikbare verpakkingen voor bedrijven die bij consumenten aan huis leveren via abonnementsformules. Ze hebben de logistieke capaciteiten die ze mits de nodige aanpassingen ook kunnen inzetten voor de terugname en hebben een sterke band met hun klanten. Een recente studie van het Reuse Lab van de Universiteit Antwerpen wees onlangs ook nog op het potentieel in deze sector.
Kiezen voor herbruikbaar eenvoudiger dan ooit – Le Fourgon komt naar België
Goed nieuws voor foodies en fans van herbruikbare verpakkingen. Le Fourgon, de Franse webshop gespecialiseerd in producten die in herbruikbare verpakkingen worden aangeboden, is sinds begin november ook beschikbaar in België. Voorlopig kan je enkel bestellen wanneer je in de Luikse regio woont, maar het bedrijf heeft duidelijk ambitieuze plannen.
Le Fourgon is de Franse marktleider in de distributie van producten in herbruikbare verpakkingen naar consumenten, met 80 000 particuliere klanten en 2 500 productreferenties, samen goed voor inzameling en hergebruik van 1,6 miljoen verpakkingen per maand. Alles wordt netjes bij de klanten thuis afgeleverd en de lege verpakkingen worden bij de volgende bestelling gewoon terug opgehaald. Simple comme bonjour!
"De Belgische markt is al vrij matuur op het vlak van herbruikbare drankverpakkingen voor onder meer water, bier en frisdranken. De uitbreiding van onze activiteiten naar België was dan ook logisch, gezien de geografische nabijheid en de gelijkaardige consumptiepatronen. Het is bovendien de eerste stap in onze ambitie om een pan-Europese speler te worden in hergebruik," zegt Benoit Bellavoine, Head of Expansion & Impact bij Le Fourgon.
Meer informatie op www.lefourgon.fr.
Heb je zelf ook plannen met herbruikbare verpakkingen?
Je wil de mogelijkheden rond reductie en hergebruik van je verpakkingen verkennen, maar je weet niet goed waar te beginnen? Je bent op zoek naar de juiste partners? Je bent bezig met een project rond hergebruik maar je loopt ergens vast? Of je wil gewoon een succesvolle ervaring delen? We horen het graag! Neem contact op met ons Reduce & Reuse Team via het contactformulier.