PMD sorteren is overal verplicht. Ook in de medische sector – denk maar aan ziekenhuizen, woonzorgcentra en dokterspraktijken. Maar hoe pak je dat het best aan? Hoe zorg je ervoor dat iedereen mee is? En wat met verpakkingen van medisch materiaal? 

Hoe begin je eraan

HOE BEGIN JE ERAAN?

Analyseer je situatie, kies de juiste afvalbakken en schakel een professionele afvalpartner in.

Hoe verbeter je de kwaliteit

HOE VERBETER JE DE KWALITEIT?

Informeer collega’s, patiënten en bezoekers en volg je resultaten op.

waarom sorteren

WAAROM SORTEREN?

Een duurzame en logische keuze, maar ook een wettelijke verplichting!

Better safe than sorry

De PMD-sorteerregels voor de medische sector

In de gezondheidszorg komen naast de klassieke PMD-verpakkingen van drank en voeding ook heel wat andere verpakkingen vrij. Denken we maar aan verpakkingen van ontsmettingsdoekjes, verzorgingsproducten of medisch materiaal.

Maar welke verpakkingen mag je nu bij PMD sorteren en welke niet? We stelden samen met de sector specifieke sorteerregels op, met als uitgangspunt better safe than sorry. Verpakkingen die een potentieel gevaar kunnen betekenen voor de ophalers, sorteerders of anderen in de keten moeten we in elk geval vermijden! 

Download de PMD-sorteerregels voor de ziekenhuizen

Download de PMD-sorteerregels voor de huisartsen

kantoor vuilbak
OOH kantoor

Hoe begin je eraan?

1. Analyseer je situatie

  • Welke afvalstromen komen het meest voor en op welke locaties?
  • Om welke hoeveelheden gaat het?
  • Op welke plaatsen staan er nu al afvalbakken (binnen en buiten)? 
  • Zijn er naast de medewerkers nog andere specifieke doelgroepen (anderstaligen of kinderen) die een aangepaste communicatie-aanpak vereisen?  
  • Waar wordt het afval verzameld en welke verzamelcontainers worden voorzien? 
  • Wat is de rol van de poetsploeg en hoe wordt de inhoud van de afvalbakken naar de centrale verzamelplaats gebracht? 

2. Kies de juiste afvalbakken en stel ze slim op

  • Plaats afvalbakken waar mensen eten, drinken of vaak langskomen.  
  • Stem de grootte af op het verwachte volume en vermijd overvolle bakken.  
  • Groepeer de afvalbakken voor de verschillende materialen – PMD en restafval, en eventueel papier-karton en organisch afval – in sorteereilandjes. 
  • Voorzie een verzamelplaats met grote containers per type afval. 

    De keuze en de plaatsing van de afvalbakken kan in ziekenhuizen of woonzorgcentra behoorlijk complex worden. Er zijn heel veel verschillende ruimtes met specifieke vereisten: consultatieruimtes, wachtzalen, patiëntenkamers, operatiekwartieren, onthaal, cafetaria, ...  

    Daarom ontwikkelden we voor de sector een afvalbakkenplan op maat, waarmee je meteen aan de slag kan. 

Download het afvalbakkenplan voor de medische sector

Alles over de keuze en plaatsing van je afvalbakken

3. Schakel een professionele afvalpartner in

Als bedrijf of organisatie doe je een beroep op een professionele partner voor de ophaling en verwerking van je afval. Je kan het huidige contract met je afvalpartner aanvullen met PMD, maar je kan uiteraard ook kiezen voor een andere afvalpartner. 

Ga wel na of je afvalpartner bij Fost Plus aangesloten is. Zo ben je zeker dat je PMD de correcte weg naar recyclage volgt. Deze ophalers kunnen je ook de officiële PMD-zakken – met het opschrift “PMD-Bedrijven” – bezorgen. De officiële zakken worden ook verdeeld door een aantal schoonmaakbedrijven. 

Raadpleeg de lijst met erkende PMD-afvalpartners

Bekijk onze checklist voor je offerteaanvraag

Heb je maar een beperkte hoeveelheid PMD, vergelijkbaar met een doorsnee gezin? Dan kan je je PMD aanbieden via de gemeentelijke huis-aan-huisinzameling. In dat geval maak je gebruik van de gemeentelijke blauwe zakken die je in de lokale handel kan kopen. 

Hoe verbeter je de kwaliteit?

Sorteren, dat doen we thuis allemaal. Toch loont het de moeite om collega’s, patiënten en bezoekers extra te motiveren. 

INFORMEREN

  • Informeer collega's, patiënten en bezoekers

Breng iedereen op de hoogte dat ze hun afval moeten sorteren en leg uit hoe ze dat precies moeten doen. Zorg ervoor dat alle medewerkers – verplegend personeel en dokters, maar ook administratieve en logistieke krachten – de specifieke sorteerregels voor de medische sector kennen en toepassen. In De Sorteerwinkel vind je het ondersteunend materiaal dat we specifiek ontwikkelden voor de medische sector. 

Schakel alle mogelijke kanalen en middelen in om iedereen te informeren: affiches, e-mail, interne nieuwsbrieven, intranet, sociale media, … De personeelsvergadering kan een ideale gelegenheid zijn om het sorteren aan te kaarten. Betrek je collega’s en de directie zoveel mogelijk en schakel hen in als sorteerambassadeur(s). 

Zorg dat het ook voor patiënten, bezoekers en leveranciers duidelijk is dat er gesorteerd moet worden. In De Sorteerwinkel vind je heel wat gratis communicatiemateriaal waarmee je meteen aan de slag kan! 

Ontdek het volledige aanbod op www.desorteerwinkel.be

  • Vergeet de poetsploeg niet

Poetspersoneel en onderhoudsmedewerkers spelen een cruciale rol in je sorteerproject. Breng hen op de hoogte van je plannen en leg uit wat je precies van hen verwacht. Zorg ervoor dat ze het afval gescheiden houden en het in de juiste verzamelcontainers van je afvalpartner deponeren. Het is ook belangrijk dat ze de juiste zakken gebruiken.

Voorzie waar nodig ook opleiding, zowel over de sorteerinstructies als over het belang van de kwaliteit.

MONITOREN

  • Volg de resultaten op

Eens je gestart bent, is het belangrijk om de sorteerkwaliteit van de afvalstromen nauwgezet op te volgen. Analyseer de kwaliteit van de ingezamelde stromen en breng de meest voorkomende problemen in kaart. Betrek het onderhoudspersoneel en neem ook hun vaststellingen in rekening.

Maak goede afspraken met je afvalpartner om de nodige informatie te krijgen en analyseer hun rapporten en facturen. Volg ook de ingezamelde hoeveelheden van elke afvalstroom op via de factuur of door zelf een inschatting te maken van het aantal zakken of containers.

  • Motiveer en geef feedback

Communiceer over de resultaten naar collega’s en bezoekers. Geef mee hoeveel er gesorteerd wordt en hoe de kwaliteit evolueert. Daarmee motiveer je iedereen die goed sorteert en trek je de laatste twijfelaars over de streep. Vergeet niet om iedereen te bedanken voor hun inspanningen!

Communiceer over de positieve punten maar vestig ook de aandacht op de verbeterpunten en eventuele sorteerfouten. Zo moeten bijvoorbeeld de flesjes en blikjes leeg zijn om ze een nieuw leven te geven. En niet te vergeten: er mag veel meer in de blauwe zak dan vroeger! Denk maar aan yoghurtpotjes of plastic bakjes.

Je PMD 100% juist sorteren? Dat kan je makkelijk leren.

OOH kantoor 4

De PMD-zak in je bedrijf? Die geef je de plek die hij verdient.
 

Waarom sorteren?

1. Een duurzame en logische keuze

PMD sorteren op kantoor, dat is duurzaam ondernemen! Want hoe meer we sorteren, hoe meer we kunnen recycleren. Zo zorgen we ervoor dat verpakkingen niet langer verloren gaan in het restafval en een nieuw leven krijgen als waardevolle grondstoffen. Maar het is ook de logica zelve. Want thuis doen we het allemaal. Medewerkers, bezoekers en klanten verwachten het ook steeds meer.

2. Sorteren, een wettelijke verplichting

Als bedrijf of organisatie ben je wettelijk verplicht om je PMD te sorteren. Dat geldt overigens ook voor tal van andere afvalstromen, zoals glas, papier-karton en sinds kort ook keukenafval en etensresten. Er worden steeds meer controles uitgevoerd door de bevoegde diensten – en de wet voorziet strenge sancties voor overtredingen. 

Hier vind je alle informatie over je wettelijke verplichtingen

3. Start nu meteen en ontvang een welkomstpremie!

Wist je dat je als bedrijf of organisatie een welkomstpremie van 75 euro kan krijgen als je nu start met PMD sorteren? Geen tijd te verliezen dus!

Hoe krijg ik mijn premie?

De PMD-zak op de werkvloer? Die hoort er gewoon bij.

Zet ze together, want sorteren is so much better!

Misschien wil je ook dit lezen?

pmc entreprise
BlogSorterenNieuws

Het streven naar een betere PMD-sortering in bedrijven

28/11/2023

pmc entreprise
BlogSorterenNieuws

PMD sorteren op het werk. Waar staan we vandaag?

26/06/2023

hopitaux test4
BlogOut of homeCasestudy

Gepersonaliseerde en duidelijke sorteerinstructies voor de medische sector

17/02/2023

PMD bedrijven
BlogOut of homeNieuws

Controle en handhaving op sorteren bij bedrijven

23/11/2022

sorteerprojectt Bon Ap
BlogOut of homeCasestudy

Bon’Ap is helemaal mee met het sorteren van afval

07/11/2022

PMD bedrijven
BlogOut of home#wistjedat

5 redenen om PMD te sorteren op het werk

11/10/2022