Nieuws

De nieuwe verpakkingsrevolutie: vijf trends in 2025

 

Met de eerste jaarhelft van 2025 bijna achter de rug staan we stil bij de trends die verpakkingen vormgeven. De nieuwe generatie consumenten geeft een stem aan haar verwachtingen en de link tussen verpakkingen, milieu en gezondheid wordt steeds duidelijker.

1    Duurzaamheid als identiteit

Duurzame verpakkingen zijn niet langer een optie maar een evidentie. Zowel merken als consumenten kiezen radicaal voor ‘groene’ alternatieven. 8 op de 10 Belgen wil hun hoeveelheid afval verminderen, om zo bij te dragen aan het milieu. Minder verpakkingen, herbruikbare verpakkingen en goed recycleerbare verpakkingen maken deel uit van de mix. Aankoopgedrag wordt dan ook steeds meer een statement. Verpakkingsregels worden herschreven, met de nadruk op duurzaamheid en authenticiteit. 60% wil immers weten wat bedrijven doen om de ecologische voetafdruk van hun verpakkingen naar beneden te halen. Voor bedrijven maakt de duurzaamheid van hun verpakking dan ook integraal deel uit van het onderscheidend vermogen van hun merk.

2    Meer plaats voor hergebruik

Tegen 2040 zal het aandeel verpakkingsafval in Europa met 15% per persoon moeten dalen. Herbruikbare en hervulbare alternatieven lijken dan ook de evidente keuze om de duurzaamheidsuitdagingen van eenmalige verpakkingen te counteren, maar het verhaal is niet zo eenduidig. Hoewel we vooruitgang zien op het vlak van e-commerce en drankverpakkingen, is er nog werk aan de winkel in andere sectoren. Consumenten verwachten van bedrijven dat ze het voortouw nemen om van duurzame keuzes de makkelijke keuzes te maken. Dat is voor hergebruik niet anders. Barrières voor adoptie liggen vooral in de perceptie van minder comfort, bezorgdheden rond hygiëne en meerprijs. Daarom, opdat systemen op grote schaal werken, is harmonisatie en samenwerking doorheen de waardeketen nodig.

Milieubarometer

3    Zorgen over gezondheid

De meerderheid van de Belgen (82%) vindt dat klimaat(verandering) een negatieve impact heeft op hun dagelijks leven en gezondheid. Als er gekeken wordt naar de oorzaken en wat iedereen zelf kan doen, worden consumptiegedrag (overconsumptie) en (plastic) afval met de vinger gewezen. Tegelijk stijgt ook de bezorgdheid over microplastics en chemische substanties zoals PFAS  die we binnenkrijgen via onze voeding of via de verpakking waarin die zat. Inkten, lijmen of barrièrematerialen in verpakkingen worden steeds vaker met argusogen bekeken. De gevolgen op de lange termijn zijn vaak nog te weinig gekend. Het mag duidelijk zijn: onze manier van leven en consumeren baart ons zorgen. Maar paradoxaal genoeg vertaalt zich dat vooralsnog niet in aanpassingen in ons aankoopgedrag. Slechts de helft van de consumenten laat de duurzaamheid - of het ontbreken daarvan - van de verpakking meespelen in de aankoopbeslissing van een product.

4    De grote materiaalshift? 

De relatie tussen consument en verpakking is niet alleen geëvolueerd, ook verpakkingen zelf veranderen. De hoeveelheid huishoudelijke verpakkingen die op de markt gebracht zijn door de leden van Fost Plus in 2023 daalt tot op het niveau van vóór 2010. Hoewel inflatie zeker een rol speelt, zit verpakkingsoptimalisatie er ook voor iets tussen. Verpakkingen worden kleiner en lichter. Terwijl in 2016 het merendeel (66%) van de metalen blikjes  nog in ferrometaal (staal) was, is dat in 2023 nog maar 48% ten voordele van het lichtere aluminium. Langs de andere kant wordt verwacht dat de The Packaging and Packaging Waste Regulation de shift naar paper-based verpakkingen verder zal versnellen. Terwijl single-use plastics strikt aan banden gelegd worden, gelden die bepalingen niet voor papier-karton. Het zal echter strikte criteria vergen voor de recycleerbaarheid van papier-karton en duidelijkheid voor welke toepassingen ze geschikt zijnom greenwashing claims aan banden te leggen.

5    Bron van instant-geluk

Geen trends zonder trendsetters. En in 2025 is dat ongetwijfeld Gen Z. Niets typeert deze generatie meer dan opgroeien in een onzekere wereld gemarkeerd door klimaatverandering, geopolitieke conflicten en een digitale overdosis. Geen toeval dat ‘little treat culture’ (of ‘kleine gelukskes’) voor en door hen uitgevonden werd! Verpakkingsontwerp met vrolijke kleuren en patronen past naadloos in die trend. Een verpakking is dan ook niet langer een functioneel omhulsel maar een ervaring. Eentje die ze op hun beurt kunnen delen met heel de wereld via uitpak-video’s en Instagram stories.

Het is duidelijk; verpakking en merkbeleving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze vijf trends – slechts een greep uit wat er op de markt beweegt - laten zien hoe de verpakkingsindustrie zich blijft ontwikkelen, gedreven door technologische vooruitgang, veranderende behoeften en een groeiende duurzame mindset bij consumenten, bedrijven en beleidsmakers. Bedrijven die deze trends omarmen, zullen niet alleen hun merk versterken maar ook bijdragen aan een duurzame wereld.