Nieuws

De Click en de Eneco Clean Beach Cup: over strandzwerfvuil en beloningsprojecten

 

Zondag 26 maart vindt opnieuw de Eneco Clean Beach Cup plaats. Dit is de dag waarop we massaal het strand gaan opruimen en zo aandacht creëren voor de problematiek van zwerfvuil. De Click is ook dit jaar opnieuw partner van het evenement. “Het is voor ons logisch om daar aanwezig te zijn”, zegt Veerle Put, projectleider van de Click. “De wereld verbeteren; dat begint altijd bij een klein groepje enthousiastelingen en spreidt zich dan als een spreekwoordelijke olievlek verder uit. Dat merk je aan het jaarlijks stijgende aantal deelnemers van de Eneco Clean Beach Cup. Laat dat nu net ook het principe van een beloningsproject zoals de Click zijn: goed gedrag vieren zodat meer en meer mensen dat gaan doen, tot het algemeen ingeburgerd raakt.” 

Al mag je dat kleine groepje enthousiastelingen gerust met een korreltje zout nemen. De Click zit immers ondertussen aan meer dan 70.000 gebruikers. “We hopen uiteraard dat we er daar zondag nog heel wat bij kunnen doen. Maar de voornaamste reden om deel te nemen, is tonen wat we met z’n allen kunnen bereiken. De Eneco Clean Beach Cup is een positieve beweging, net als de Click. Wie daar zwerfvuil gaat ruimen, is al mee in het verhaal. Met de Click motiveren we hen om dat ook thuis het hele jaar te blijven doen.

Aan motivatie geen gebrek want ter gelegenheid van de Eneco Clean Beach Cup ging de Click een samenwerking aan met Natuurpunt. Elke 40 clicks kan je omzetten naar 1 m² bos, aangeplant in natuurgebied de Rode Dopheide. Het doel is om zo tegen november 2.500 m² nieuw bos te creëren. 

We klopten de editie van vorig jaar af met 2.000 clicks: stukken opgeraapt zwerfvuil tijdens de Eneco Clean Beach Cup die ook ingescand werden in de app. Dat is een fractie van al het afval dat die dag opgeraapt werd. Het opruimen is uiteindelijk wat echt telt. Wie zondag clickt doet twee keer iets goed voor de planeet: meteen op het strand en deze herfst in natuurgebied de Rode Dopheide. En wie de rest van het jaar verder clickt, houdt het momentum aan.

Voor meer informatie: www.the-click.be