Casestudy

Case Study Mars - Wanneer verpakkingen geen afval meer worden

 

De transitie naar circulaire verpakkingen is een belangrijk onderdeel van het Sustainable in a Generation Plan van voedingsbedrijf Mars. Het bedrijf wil tegen 2025 enkel nog 100% herbruikbare, recycleerbare of composteerbare verpakkingen op de markt brengen. Met de nieuwe pouch-verpakkingen (versheidzakjes) voor Sheba neemt Mars een belangrijke stap om deze ambitie te realiseren.

Mars is een internationaal voedingsbedrijf dat heel wat bekende merken in huis heeft, waaronder Twix, M&M’s en Ben’s Original. Het bedrijf is ook een belangrijke producent van dierenvoeding, met merken zoals Pedigree en Sheba. In 2017 lanceerde Mars het Sustainable in a Generation Plan, waarmee het al zijn activiteiten integraal wil verduurzamen, van de aankoop van grondstoffen tot veiligheid op de werkplek.

100% circulariteit

“Verpakkingen spelen uiteraard een belangrijke rol in dit plan”, zegt Kathy Heungens, Corporate Affairs Director voor Mars Multisales Austria-Belgium-Luxembourg-Switzerland. “Eenvoudig gesteld: de wereld die we morgen willen, is een wereld waarin geen enkele verpakking nog eindigt als afval. Dat begint uiteraard met het verwijderen van verpakkingen die we niet nodig hebben. Verpakkingen die wel noodzakelijk blijven, moeten passen binnen een circulaire aanpak. Daarnaast stimuleren we ook nieuwe recyclagesystemen en -oplossingen waarmee we de kringloop verder kunnen sluiten.”

Daar staan ook concrete doelstellingen tegenover. Tegen 2025 moeten alle verpakkingen van Mars wereldwijd 100 procent herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zijn.Terzelfdertijd wil het bedrijf tegen dan ook het gebruik van virgin plastics met 25 procent reduceren.

Aluminiumvrije pouches

Vandaag ligt de focus onder meer op moeilijk recycleerbare verpakkingen. “Die vervangen we systematisch door  beter recycleerbare alternatieven”, legt Kathy Heungens uit. “Een goed voorbeeld daarvan zijn de nieuwe, vereenvoudigde pouch-verpakkingen die we in 2020 introduceerden voor het merk Sheba. De oude verpakking combineert drie materialen voor een optimale bewaring: aluminium, PET en PP (polypropyleen). De aluminium laag maakt de verpakking echter moeilijk recycleerbaar.”

Succesvolle trial run

Mars ontwikkelde daarom een volledig nieuwe, aluminiumvrije verpakking voor de individuele porties van Sheba. In 2020 werden de eerste trial runs van de nieuwe verpakking succesvol gelanceerd op de Duitse markt. “Dit was geen evidente oefening in een jaar dat gedomineerd werd door de gevolgen van de coronacrisis”, benadrukt Kathy Heungens. “Vooral de samenwerking met externe partners en fabrieken in lockdowngebieden was een uitdaging. Toch blijven we op schema.”

Vanaf 2022 rolt Mars de nieuwe verpakking over heel Europa uit, fabriek per fabriek. “De ambitie is om in 2023 al de overgang te maken voor zowat 40 procent van al onze pouches in heel Europa: niet alleen voor de Sheba-verpakkingen, maar voor al onze merken voor dierenvoeding. Daarna gaan we verder opschalen om onze duurzaamheidsdoelstellingen in 2025 te halen”, aldus Kathy Heungens.