Case study Aldi: De weg naar 100% recycleerbaar

 

Duurzaam verpakken staat bij ALDI hoog op de agenda. “Dat begint bij het vermijden of reduceren van verpakking waar dat mogelijk is,” zegt Stefaan De Schepper, Corporate Social Responsibility Manager bij ALDI . "En waar een verpakking absoluut nodig is, gaan we voor 100% recycleerbaar."

Duurzaam verpakken staat bij ALDI hoog op de agenda. “Dat begint bij het vermijden of reduceren van verpakking waar dat mogelijk is,” zegt Stefaan De Schepper, Corporate Social Responsibility Manager bij ALDI . “En waar een verpakking absoluut nodig is, gaan we voor 100% recycleerbaar. We werken nauw samen met Fost Plus om ervoor te zorgen dat onze verpakkingen zo goed mogelijk in het systeem kunnen worden opgenomen.”

De laatste jaren is het bewustzijn rond verpakkingen bij consumenten sterk toegenomen. Het onderwerp krijgt heel wat aandacht in de media en overheden kijken steeds strenger toe op de verpakking die op de markt komt. “Ook in ons eigen CSR-beleid staan verpakkingen hoog op de agenda,” zegt Stefaan De Schepper. “We hebben vandaag een 'dedicated' team dat fulltime op het thema duurzame verpakkingen werkt. Daardoor hebben we de nodige ruimte om ons beleid te ontwikkelen en mooie projecten te realiseren.”

Elke gram telt

Als discounter zit verpakkingsreductie in het DNA van ALDI. “De drive naar efficiëntie en optimalisatie gaat voor ons hand in hand met duurzaamheid. Eén gram karton of plastics besparen op een artikel met een grote roulatie heeft op het einde van de rit een grote impact op het kostenplaatje van de verpakking en dus ook op het artikel,” zegt Stefaan De Schepper. “Wij zijn dus de laatste om een verpakking toe te voegen wanneer die niet strikt noodzakelijk is.”

Het bedrijf heeft ook concrete doelstellingen geformuleerd rond verpakkingsreductie. Tegen eind 2024 moet het totale gewicht van verpakkingen voor eigen producten met 10% naar beneden. Voor sommige categorieën (zoals groenten en fruit) gaat ALDI nog een stap verder en wordt bekeken om waar mogelijk verpakkingen helemaal uit te schakelen. Zo werd de plastic zak rond de bio fairtrade bananen vorig jaar vervangen door een eenvoudige banderole, terwijl steeds meer groenten en fruit onverpakt in bulk worden aangeboden.

Feiten en emoties

Toch gaat ALDI niet zomaar mee in de demonisering van verpakking, en plastics in het bijzonder. “We laten onze keuzes niet afhangen van de perceptie die leeft rond een bepaald materiaal. Voor ons blijft de houdbaarheid van producten essentieel, want voedselverlies heeft bijna altijd een veel grotere milieu-impact dan die van de verpakking – zeker wanneer die correct gerecycleerd wordt. Plastics blijft daarvoor in heel veel gevallen het meest geschikte materiaal, soms zelfs het enige mogelijke. En wanneer plastic verpakkingen 100% selectief ingezameld en gerecycleerd worden, behoren ze vaak tot de meest duurzame oplossingen.”

De drive naar efficiëntie en optimalisatie gaat voor ons hand in hand met duurzaamheid. Eén gram karton of plastics besparen op een artikel met een grote roulatie heeft op het einde van de rit een grote impact op het kostenplaatje van de verpakking en dus ook op het artikel.

De weg naar 100% recycleerbaar

Wanneer verpakkingen niet vermeden kunnen worden, kiest ALDI resoluut voor recycleerbare materialen. Het bedrijf wil eind 2025 in heel Europa naar 100% recycleerbare verpakkingen voor alle eigenmerk producten. “In België verwachten we eind volgend jaar al meer dan 99% te halen. We volgen daarbij de adviezen van Fost Plus op de voet. Zo besloten we bij een doorlichting van onze vleesverpakkingen om alle zwarte verpakkingen – die niet herkend worden in de sorteercentra – te vervangen door transparante bakjes.”

Ook in andere productgroepen zoals snacking en fruit en groenten maakt ALDI resoluut de keuze voor recycleerbare verpakkingen. “Gekleurde PET-schaaltjes worden systematisch vervangen door de transparante varianten die beter recycleerbaar zijn. Dus ja, ook bij ons verdwijnt binnenkort waarschijnlijk het iconische blauwe champignonbakje uit de rekken. Daarvoor hebben we op dit moment een uitgebreid testproject lopen. Daarnaast hebben we ook de laatste schuimschaaltjes uit ons assortiment gehaald. Soms kijken we ook naar specifieke producten en verpakkingen: zo schakelden we de bio courgettes om van een plastic flowpack naar een banderole en kiezen we voor de Kanzi XS-appels nu voor een kartonnen verpakking in plaats van plastics.”

De laatste struikelblokken

Desondanks blijven nog een aantal struikelblokken over. “Samengestelde en vooral gelamineerde verpakkingen – die bijvoorbeeld plastics combineren met aluminium – zijn moeilijk te recycleren. Voor een aantal producten zoals dierenvoeding, koffie of zuivel blijven ze voorlopig essentieel. Via onze contacten met Pack4Food en Fost Plus merken we wel dat ook daar alternatieven in aantocht zijn. De industrie zit duidelijk niet stil en we zijn ervan overtuigd dat we in de komende jaren ook voor die verpakkingen de kringloop zullen kunnen sluiten,” besluit Stefaan De Schepper.