Alles over de nieuwe campagne van Fost Plus
De nieuwe najaarscampagne van Fost Plus loopt van eind september tot midden november 2025. De campagne maakt gebruik van dezelfde ingrediënten die van de vorige campagne al een succes maakten: een plastic speelgoedkip in de hoofdrol, een iconisch popnummer en een aanstekelijke slogan: “Is het een verpakking, dan mag het de zak in”. Ook de doelstelling blijft dezelfde: sorteertwijfels bij de burger wegnemen en het residu in de blauwe PMD-zakken doen dalen.
Mag dit bij PMD?
De nieuwe 30-secondenspot begint bij een herkenbaar moment van sorteertwijfel: mag dit nu bij PMD of niet? Een vraag die bijna even vertrouwd klinkt als “Wat eten we vanavond?”. De plastic speelgoedkip – die we nog kennen uit de vorige campagne – grijpt op het cruciale moment in en herinnert aan de basisregel: is het een verpakking, dan mag het de zak in. En net als in de vorige spot speelt ook hier een iconisch popnummer een grote rol. Deze keer horen we U Can’t Touch This van MC Hammer.
De nieuwe spot, die op televisie, online en in de bioscoop te zien is, wordt versterkt door een contentcampagne op sociale media en diverse online kanalen. In een luchtige spelshow testen zes bekende Belgen hoe goed ze de sorteerregels in de vingers hebben. Presentatrice Shauna Dewit loodst het spel in goede banen, onder de deelnemers vinden we Amelie Albrecht, Bert De Cock en Mohsin Abbas.

PMD of nee? Hoe goed scoren onze ambassadeurs?
Waarom deze campagne?
Sinds een paar jaar is de inhoud van de blauwe zak flink uitgebreid. Verpakkingen waar we vroeger over zouden kunnen twijfelen, zoals yoghurtpotjes of plastic zakjes, mogen er nu gewoon in. Da’s goed nieuws, want zo zamelen we meer materialen in voor recyclage en de sorteerboodschap is een stuk eenvoudiger.
Maar we zijn net iets té enthousiast geworden en er eindigt steeds meer in de PMD-zak dat er helemaal niet thuishoort. Je kan het zo gek niet bedenken: schoenen, speelgoed, textiel tot zelfs opblaasbare zwembadjes, maar ook heel wat elektro en batterijen. En dat is wel degelijk een probleem.
De machines in de sorteercentra zijn immers specifiek afgesteld voor verpakkingen en de vreemde voorwerpen leiden regelmatig tot geblokkeerde installaties. De lithiumbatterijen in elektronische apparaten zorgen bovendien voor brand- en ontploffingsgevaar en onveilige werksituaties voor onze medewerkers.
Redenen genoeg dus om de puntjes op de i te zetten en de aandacht te vestigen op het feit dat de blauwe zak er is voor alle verpakkingen, maar niet voor andere voorwerpen.
Licht dalende trend
De nieuwe campagne komt er op een moment waarop de cijfers een lichte daling in het aantal sorteerfouten tonen. In 2024 bedroeg het gemiddeld aandeel sorteerfouten 13,7%, en in 2025 (gemeten tot en met augustus) 13,3%. Dat betekent een lichte daling van 0,4%, goed voor ongeveer 1.200 ton minder verkeerd gesorteerd materiaal, het equivalent van zo’n 350 volgeladen PMD-ophaalwagens.
Toch is er nog heel wat werk aan de winkel om het aantal sorteerfouten verder te beperken. Fout gesorteerd materiaal heeft namelijk niet alleen een impact op het milieu, maar ook op de portemonnee: het verwerken van één ton sorteerfouten kost gemiddeld 1.000 euro. Die kost wordt gedragen door de verpakkende bedrijven, maar raakt uiteindelijk de hele maatschappij. Daarom roept Fost Plus op tot blijvende inspanningen van burgers, intercommunales en alle betrokken partners.

Het is onze ambitie om het aandeel fout gesorteerde materialen in de PMD-zak verder terug te dringen. We willen iedereen aanmoedigen om mee het verschil te maken. We zijn ervan overtuigd dat we, door alvast te beginnen met helder communiceren en sensibiliseren, samen heel wat stappen vooruit kunnen zetten.