Technologie ter ondersteuning van de circulaire verpakkingseconomie 

 

Digitale wendbaarheid is meer dan ooit belangrijk voor bedrijven die future-proof willen blijven. Zeker in de huidige onzekere tijden. Voor Fost Plus stond 2020 synoniem aan nieuwe, robuuste en efficiënte systemen die het pad effenen voor een circulaire verpakkingseconomie. We focussen op drie belangrijke digitale innovaties.

De digitale transformatie is al lang geen modewoord meer. Digitale wendbaarheid is meer dan ooit belangrijk voor bedrijven die future-proof willen blijven. Zeker in de huidige onzekere tijden. Voor Fost Plus stond 2020 synoniem aan nieuwe, robuuste en efficiënte systemen die het pad effenen voor een circulaire verpakkingseconomie. Deze digitale systemen bevorderen de uitwisseling en samenwerking binnen ons ecosysteem en laten toe om in real time te ageren. Agility is geen loze term voor Fost Plus. We focussen op drie belangrijke digitale innovaties die onze ambitieuze plannen ondersteunen.

Diensten op maat van de klant

“Customer Relationship Management bestaat erin relevant te blijven en als bedrijf op de lange termijn voorsprong te nemen”, zegt Laurence Havrenne, Chief Financial Officer bij Fost Plus. “Een performant CRM-systeem verzekert een goede samenwerking binnen ons ecosysteem: tussen onze leden onderling en met onze partners in de inzameling, sortering en recyclage. Het is een perfect voorbeeld van een efficiënt basissysteem dat onze werking ondersteunt.”

Bedrijven die verpakte producten op de Belgische markt brengen, zijn verplicht om in te staan voor de selectieve inzameling, sortering en recyclage ervan. Ze kunnen hun Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) collectief invullen via Fost Plus. Ons netwerk telt zo ruim 4.700 bedrijven van zeer uiteenlopende allooi: van grote retailketens over internationale voedingsproducten tot cosmetica industriëlen.

“Onze leden zijn zeer uiteenlopende bedrijven, uit zeer uiteenlopende sectoren. Hun noden verschillen dusdanig. We hebben onze leden daarom in opgedeeld in segmenten, met een aangepast dienstenaanbod. Een nieuw CRM-systeem laat toe flexibel segment-specifieke diensten aan te bieden.”

Meten is weten. Betrouwbare gegevens aan de ingang, zorgen voor betrouwbare gegevens aan de uitgang. Een nieuw, gebruiksvriendelijk aangiftesysteem garandeert dat.

Betrouwbare gegevens aan de ingang

Zo’n CRM-systeem verzamelt tal van klantengegevens. Daarnaast verzamelen wij ook zeer gedetailleerde gegevens over de verpakkingen die op de markt gebracht worden. Bedrijven doen daarvoor jaarlijks een aangifte en wij zetten die af ten opzichte van de inzameling- en de recyclagecijfers. Op die manier berekenen we in volledige transparantie de recyclagepercentages. Via het nieuwe aangiftesysteem MyFost spelen we nog korter op de bal.
“Meten is weten. Betrouwbare gegevens aan de ingang, zorgen voor betrouwbare gegevens aan de uitgang. Een nieuw, gebruiksvriendelijk aangiftesysteem garandeert dat.”

MyFost is een interactief platform, waarin bedrijven eveneens contracten en facturen kunnen beheren. In de vernieuwde aangifte zijn trouwens de nieuwe verpakkingstypes uit de Nieuwe Blauwe Zak al geïntegreerd. Door hun selectieve inzameling krijgen de materialen een tweede leven via recyclage. In het aangiftesysteem zijn de materiaal-specifieke kosten gelinkt aan de inzameling, sortering en recyclage dan ook becijferd.

Multinational Unilever werkte mee aan de testfases. “MyFost is uiterst gebruiksvriendelijk. Moesten UPV-systemen uit andere landen dit systeem ook invoeren, zou mijn leven een stuk gemakkelijker worden”, aldus Marcjanna Wojcicka, Indirect Local Taxes Junior Manager.

“Het grote voordeel zijn de verschillende opties binnen MyFost”, vult Margot Cornelis, FBNL OGI Master Data bij Procter&Gamble aan. “Er zijn daarom verschillende manieren om de bedrijfsspecifieke data in te geven, zodat we onze eigen manier van werken niet moesten aanpassen aan MyFost. MyFost past zich immers aan ons aan.”

Van data naar informatie

De Belgische recyclagepercentages zijn bij de hoogsten in Europa. Aan de basis van dat succes liggen onze uniforme systemen. Uniforme systemen voor inzameling maar ook voor databeheer.

“Business Intelligence laat ons toe objectieve beslissingen te nemen op basis van feiten. Betrouwbare en inzichtelijke data zorgen ervoor dat we prioriteiten kunnen stellen en ons eraan kunnen houden. Zo behalen we resultaten, op tijd en binnen budget. Doordat we real time de gegevens volgen, zijn we wendbaarder. Die agility heeft ons in 2020 geen windeieren gelegd.”

Via digitale systemen zetten we belangrijke stappen richting de circulaire verpakkingseconomie. Door resoluut de digitale weg in te slaan, brengen we ons ecosysteem samen, komen we tegemoet aan de snel veranderende wetgeving en garanderen we transparante recyclagecijfers, die de burger op hun beurt toelaten vertrouwen te houden in het systeem.