Supermarkten houden de buurt proper

Supermarkten houden de buurt proper

Begin oktober organiseert Comeos samen met haar leden opnieuw de Retail Clean-up Days. Winkels en supermarkten ruimen dan het zwerfvuil op en rond hun terreinen. Met de slogan “Doe zoals thuis, gooi je afval in de vuilbak!” wil de organisatie nu ook de klanten sensibiliseren rond zwerfvuil.

Na het succes van vorig jaar organiseert Comeos, de Belgische federatie van handel en diensten, tussen 2 en 8 oktober opnieuw de Retail Clean-up Days. Ze doet dat ook nu in samenwerking met Mooimakers (het vroegere Indevuilbak) en Wallonie Plus Propre (Be WaPP). Met deze actie wil Comeos haar leden – supermarkten en winkels – stimuleren om de omgeving rond hun verkooppunt permanent proper te houden. Het gaat daarbij niet alleen om eigen terreinen, zoals de parking, maar ook om bijvoorbeeld de straat of het nabijgelegen voetpad. De Retail Clean-up Days maken deel uit van het engagement van het bedrijfsleven om de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen.

In totaal nemen meer dan 1500 winkels aan de actie deel. Vorig jaar lag de nadruk op het sensibiliseren van de medewerkers en de leveranciers van de winkelpunten. Dit jaar wil Comeos ook de klanten van de winkels bij het initiatief betrekken, en hen sensibiliseren rond zwerfvuil en openbare netheid.

Zowel Mooimakers als Be WaPP ondersteunen de deelnemende winkels en stellen gratis opruimmateriaal ter beschikking, zoals grijpers, fluo-hesjes en vuilniszakken. Ze voorzien ook heel wat communicatiemiddelen, waaronder affiches, websitebanners, advertenties en radiospots die de winkels in hun communicatie kunnen integreren.

Meer informatie op de websites van Comeos, Mooimakers en Be WaPP.

www.comeos.be

www.mooimakers.be

www.bewapp.be