Waarom een investering van 300 miljoen euro nodig is

Vandaag kondigde Fost Plus de samenwerking met 3 bedrijven aan die vanaf 2021 met de nieuwste technologie de ‘nieuwe blauwe zak’ zullen sorteren. Daarvoor werd een budget uitgetrokken van 300 miljoen euro. Eerder dit jaar werd een offerteaanvraag uitgestuurd.

Fost Plus is bekend voor "samen goed sorteren, beter recycleren" en blijft verder investeren en innoveren. Op dit moment is afval efficiënt verzamelen essentieel voor de toekomst van onze samenleving, zeker in volle klimaatdiscussie.  Fost Plus streeft ernaar om een recyclage oplossing te hebben voor alle verpakkingen tegen 2025.

Medio 2018 werd besloten om de uitbreiding van de pmd-zak naar de nieuwe blauwe zak geleidelijk aan in heel België in te voeren. Dat betekent dat naast plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons ook andere plastic verpakkingen als botervlootjes, zakjes, yoghurtpotjes, folies, … in die zak ingezameld mogen worden. In 2021 moet heel België overgeschakeld zijn naar de nieuwe blauwe zak.

Waarom zijn die investeringen nodig?

Fost Plus trekt al jaren aan de kar. Eerder dit jaar werd een offerteaanvraagprocedure opgestart voor de sortering van 140.000 ton PMD komende van de nieuwe blauwe zak van verschillende Vlaamse Intercommunales en Brussel.Net. Daarvoor werd een budget uitgetrokken van 300 miljoen euro. De doelstellingen van die investeringen zijn:

• Sorteren en verwerken van 140.000 ton PMD/jaar
    • Komende van Brussel en van 79% van de Vlaamse Intercommunales
    • Ofwel 55% van de Belgische markt op termijn
  • Contracten worden toegewezen voor 9 jaar
  • Investeringen in België
  • Sortering in 14 fracties P+MD (tot 11 plasticfracties, 2 metaalfracties en de drankkartons)

Van 15 naar 23 kg tegen 2020

De ambitie van Fost Plus in 2020 is de volgende:

• Tegen 2021 moeten 11 miljoen Belgen de nieuwe blauwe zak kunnen sorteren (eind 2019 zijn dat 3 miljoen Belgen)
  • Meer huishoudelijke plastic verpakkingen in de blauwe zak – van 15 naar 23 kg per inwoner/jaar (of 8 kg minder restafval per persoon per jaar, wat een fikse besparing voor de burger oplevert)

3 partijen werden gekozen om Fost Plus te helpen die ambities waar te maken, en in totaal worden hiermee 250 arbeidsplaatsen gecreëerd:

Indaver (site in Willebroek):

Indaver zal gedurende 9 jaar circa 56 000 ton/jaar P+MD sorteren in Willebroek. Het gaat om het P+MD afval van de stad Antwerpen en van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden Igean en IOK (provincie Antwerpen), Intradura, Ecowerf, Interza, Incovo en Interrand (provincie Vlaams-Brabant). Hiermee bevestigen en verstevigen ze hun positie als partner voor openbare besturen in Vlaanderen. Het eerste P+MD van dit contract zal op 1 maart 2021 in een volledig nieuwe installatie verwerkt worden. Uit de nieuwe blauwe zak zullen 14 fracties uitgesorteerd worden (zie ook hoger). De nieuw uit te sorteren plastics worden automatisch, via windzifters en installaties voor optische herkenning, uit de verpakkingsstroom gehaald. Het gaat onder andere om PET-schaaltjes, polystyreenverpakkingen, plastic folies. Deze uitgebreide pmd-activiteit zal 15 extra banen opleveren.

In de overgangsfase (2019-2021) zal Indaver bijkomende kunststoffracties uit het PMD sorteren, waarbij ze haar bestaande installatie aanpast en uitbreidt. In deze transitiefase zal Indaver in Willebroek in totaal zo’n 37 000 ton verpakkingsafval per jaar sorteren.

Suez/Valodec (site in Ghlin (Mons))

Voor Suez betekent de toewijzing van het contract dat ze hun Europese expertise rond huishoudelijk afval sorteren voor openbare besturen in de praktijk kunnen brengen. Bij Suez/Valodec zal dit werk opleveren voor 65 werknemers in Ghlin (Mons), van wie er een 40 tal zullen moeten aangeworven worden. Vanaf de lente van 2021 zal per jaar op een oppervlakte van 3,5 hectaren ongeveer 45.000 ton kunnen gesorteerd worden.

PreZero/Haven Gent (site in Evergem)

PreZero Recycling zal vanaf 2021 lichte verpakkingen in België sorteren. Het materiaal – ongeveer 75.000 ton per jaar – wordt in de hoofdstad Brussel en in de regio Vlaanderen afzonderlijk verzameld. Voor de opwerking is PreZero van plan om een volledig geautomatiseerde faciliteit in Evergem te bouwen, die bij ingebruikname ultramodern zal zijn. De kosten voor het project, waarmee ongeveer 100 nieuwe banen worden gecreëerd, bedraagt volgens de berekening van PreZero ongeveer 40 miljoen euro.

Download hier het persbericht