Fost Plus en Net Brussel: Operatie Zwerfvuil

Wist u dat de teams van Net Brussel élke week over het hele Brusselse Gewest meer dan 100 ton sluikstort ophalen?! Jawel: elke 6 of 7 dagen gemiddeld 100.000 kilo «brol» van allerlei aard.

Dit zijn onaanvaardbare cijfers. Bovendien heeft sluikstorten heel wat negatieve gevolgen : tijdverlies, de inzet van mensen, de achteruitgang van het milieu en van de levenskwaliteit…

Toch lijkt een deel van de bevolking hier niet van wakker te liggen. Zwerfvuil wordt immers vaak aangetroffen in achtergestelde wijken, langs stedelijke invalswegen en in zones waar sluikstort als normaal wordt beschouwd. En waar een oude sofa langs de kant van de weg blijkbaar niemand stoort... Daarom lanceren het Agentschap Net Brussel en Fost Plus* vandaag een ietwat atypische sensibileringscampagne. Zo zullen we op enkele bekende toeristische plekken in de stad met opzet wat sluikstort dumpen. Zoals een oude matras in de fontein voor Manneken Pis ! En dat met een duidelijke boodschap : als u dit choqueert of stoort op deze plek, waarom zou u het dan elders aanvaarden ?

De actie wordt ondersteund met duidelijke boodschappen over mogelijke alternatieven voor dit soort van afvalstortingen : de openingsuren van de Recyparken, de nabijheid van de Recyparken en de mogelijkheid om tot 3m² grofvuil gratis aan huis te laten ophalen.
De actie gaat door op donderdag 10 september in de omgeving van Manneken Pis en op vrijdag 11 september op de Kunstberg. De reacties van voorbijgangers zullen uitgebreid worden verspreid via de sociale netwerken van Net Brussel en Fost Plus.

*Eind 2016 sloot Fost Plus, samen met de sectorfederaties Fevia en Comeos, een overeenkomst met het Brussels Gewest, Net Brussel en Leefmilieu Brussel. Fost Plus en Net Brussel werken samen met de sectorfederaties Fevia en Comeos om de openbare netheid in Brussel te verbeteren door middel van concrete acties die de aanwezigheid van zwerfvuil en sluikstorten tegengaan.

Over Fost Plus
Fost Plus vzw staat in voor de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. Door promotie, coördinatie en financiering geven wij een concrete invulling aan de circulaire verpakkingseconomie. Zo recycleren we jaarlijks meer dan 90% van de huishoudelijke verpakkingen op de markt dankzij een efficiënte inzameling van glas, papier-karton en PMD.
Verpakkingsbeheer is resoluut geëvolueerd naar duurzaam materialenbeheer. We werken daarvoor nauw samen met alle betrokken partijen: bedrijven, federaties, overheden, gemeenten en intercommunales, ophaal-, sorteer- en recyclagebedrijven en de burgers. Fost Plus werd in 1994 opgericht onder impuls van de bedrijven en is actief in de drie gewesten. Via onze missie komen we tegemoet aan de Europese doelstellingen inzake duurzaam afvalbeheer.

Over Net Brussel
Het gewestelijk agentschap voor netheid Net Brussel zorgt voor een gezondere stad via acties op het vlak van vuilophaling, afvalverwerking, netheid en sensibilisering. Dankzij een aanpak gebaseerd op respect, samenwerking, opvoeding en begeleiding strijdt Net Brussel tegen zwerfvuil en sluikstorten in het Brussels Gewest.

Voor meer info contacteer:
Lysiane Dernelle, Projectleidster voor Net Brussel, +32 2 778.73.10, lysiane.dernelle@arp-gan.be
Valerie Bruyninckx, Corporate Communication & PR Manager bij Fost Plus, +32 2 775.03.50, valerie.bruyninckx@fostplus.be