Fost Plus en Best-Frit voeren een campagne om het sorteren van PMD bij frituristen te stimuleren

Fost Plus en Best-Frit willen de frituursector overtuigen vanaf dit jaar PMD apart in te zamelen. Daarvoor bundelt Fost Plus, het organisme dat instaat voor de recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval, haar krachten met Best-Frit, de organisatie van een 200-tal kwalitatieve frituren.

En nieuwe leven geven aan PMD-verpakkingen

In de horeca blijkt nog te veel plastic flessen, metalen verpakkingen en drankkartons in de container met restafval te verdwijnen. Fost Plus voert daarom een campagne om de sector warm te maken voor de aparte inzameling van PMD. “Wij zien in de horeca nog veel ruimte om PMD (beter) te sorteren. Als PMD goed gesorteerd en ingezameld wordt, kan het gerecycleerd tot nieuwe voorwerpen of verpakkingen.”, aldus Fatima Boudjaoui, woordvoerster van Fost Plus.

Best-Frit wil een voortrekker zijn in innovatie voor de frituursector door milieuvriendelijker te gaan werken. “In tijden waar het klimaatbewustzijn snel groeit, moeten wij naar onze afvalberg durven kijken. Samen beginnen met sorteren is een goede eerste stap.”, aldus Luc Geusens, Voorzitter van Best-Frit.

Sorteren vraagt weinig inspanning en klanten zijn tevreden

Bij frituur ’t Pleintje in Brecht behoort afval sorteren tot dagelijkse routine. “Ook mijn klanten werken graag mee. Afval vermijden en sorteren kost geen geld. Hoogstens een beetje moeite.”, zegt frituuruitbaatster Lizy Hermans.

Frituur Rob en Co in Merchtem geeft alvast het goede voorbeeld. In de zaak kunnen de klanten hun PMD apart kwijt bij het afruimen van de dienbladen. Uitbaters en broers Robby en Nico Eylenbosch houden het inzamelen zo goed mogelijk gescheiden. “De meeste klanten reageren positief”, verteld Nico. “Ik merk wel op dat de ouderen het bewuster opvolgen dan de heel jonge klanten. Daar moeten we nog wat aan werken.”

PMD sorteren wint!

Tijdens de maand april 2019 wordt er een sorteerwedstrijd georganiseerd om de best sorterende frituristen te belonen. Uitbaters die hun frituur ook uitrusten met een PMD-afvalbak, ontvangen gratis communicatiemateriaal: placemats, posters en stickers voor PMD en restafval. De winnaars krijgen ook leuke prijzen. De winnende frituur zal ook zijn klanten kunnen trakteren op gratis frietjes om het te bedanken voor hun sorteerinspanningen.

Winnende operatie dus voor iedereen, voor de uitbaters, voor hun klanten -die meer en meer verwachten dat ze hun PMD overal kunnen sorteren- en voor het milieu uiteraard.

Download het persbericht