MyFost en het nieuwe aangiftesysteem

MyFost en het nieuwe aangiftesysteem

In de eerste helft van 2021 introduceren we een nieuw digitaal platform voor onze leden: MyFost. Naast het beheer van hun profiel en het raadplegen van documenten, is MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem: uitgebreider, gebruiksvriendelijker en volledig klaar voor de snel evoluerende regelgeving en recyclagedoelstellingen voor verpakkingen.

 

Leden van Fost Plus dienen elk jaar een aangifte in voor de verpakkingen die ze op de Belgische markt brengen. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie in ons land, want zo kunnen wij deze verpakkingen een nieuw leven geven. De nauwkeurige data zorgt er ook voor dat wij heel correct de recyclagepercentages kunnen bepalen. Die aangifte wordt vanaf volgend jaar nog eenvoudiger met een nieuw aangiftesysteem.

MyFost is het resultaat van een uitgebreide behoefteanalyse en werd ontwikkeld en getest in nauwe samenwerking met gebruikers. Het moet ervoor zorgen dat alle partijen over de juiste gegevens beschikken en we tot een accuraat en betrouwbaar beeld komen van de verpakkingen die op de markt komen.

De voordelen van het nieuwe systeem:

  • Een aangiftesysteem op maat van jouw bedrijf. Fost Plus heeft een heel divers ledenbestand met een breed aanbod van verpakkingstypes. Het nieuwe aangiftesysteem biedt een handige oplossing voor elk type verpakking en elk type bedrijf.
  • Eén aangifte voor alle verpakkingen. In het nieuwe aangiftesysteem kan je zowel de aangifte voor Fost Plus (huishoudelijke verpakkingen) als uw aangifte voor valipac (bedrijfsmatige verpakkingen) indienen. 
  • Gemakkelijk informatie delen. Het nieuwe systeem biedt heel wat mogelijkheden om gedetailleerde verpakkingsinformatie met andere partijen te delen. Zo kan je leveranciers toegang geven tot specifieke referenties zodat ze de gegevens zelf kunnen aanvullen. Omgekeerd kan je zelf ook kiezen om bepaalde verpakkingsdata proactief te delen met andere leden.

Het nieuwe aangiftesysteem wordt in de lente van volgend jaar in gebruik genomen, na het indienen van de aangifte voor 2020. Op dat moment brengen we al onze leden verder op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden.
Verpakkingsdata kan echter al vanaf dit jaar in het systeem ingevoerd worden. Voor meer informatie kan je terecht bij onze klantendienst.