Case study: Unilever revolutioneert het Snack Pot-gamma met het oog op meer recyclage

Case study: Unilever revolutioneert het Snack Pot-gamma met het oog op meer recyclage

Unilever innoveert met hun nieuwe verpakking voor de Knorr Snack Pots zodat ze beter recycleerbaar zijn en maar liefst 30 ton aan plastic op jaarbasis besparen.  

Het zijn uitdagende tijden voor verpakkingsontwerpers. Enerzijds nemen consumenten het niet langer dat hun verpakkingen niet gerecycleerd worden en kostbare grondstoffen verloren gaan. Anderzijds evolueren zowel de sorteer- en recyclagetechnologieën als de eisen die gesteld worden aan verpakkingen razend snel. Multinationale onderneming Unilever daagt daarom continu haar teams uit om te innoveren. Dat zowel om voedselverspilling tegen te gaan als om (niet-recycleerbaar) verpakkingsafval te voorkomen. Hun nieuwe verpakking voor de Knorr snack pots combineert twee volledig scheidbare materialen zodat ze beter recycleerbaar zijn.

Voorloper in verpakkingsinnovatie

De consument is vragende partij voor meer recycleerbare verpakkingen”, zegt Axel Driegelinck, Brand Manager Knorr bij Unilever. “Wij hebben onszelf altijd beschouwd als voorloper, en die ambitie willen we ook realiseren op het gebied van verpakkingsontwerp. Unilever was bijvoorbeeld de eerste die de ‘compressed deodorant’ op de markt bracht. Daardoor kon er gemiddeld 20% verpakkingsaluminium bespaard worden. We hebben de technologie hiervoor opengesteld voor de markt, en nu heeft quasi iedereen ook compressed deo’s in het gamma. Vandaag willen we hetzelfde doen voor de ‘snack pots’ van het merk Knorr. We zijn zeker niet de enigen die in deze categorie opereren, en we willen ons onderscheiden door hoe we van in de ontwerpfase van de verpakking rekening houden met diens recyclage.

Dat is het principe van Design for Recycling. Fost Plus zet hier zelf ook zwaar op in. Het is immers de bedoeling om tegen 2025 een recyclageoplossing te bieden voor elke verpakking op de Belgische markt. Verpakkingsontwerp met het oog op recyclage is daarbij een belangrijke piste.

Bij de jaarlijkse aangiftes van onze leden merken we dat sommigen nog een hoog aantal problematische verpakkingen op de markt brengen”, zegt Nicolas Egri, Sustainability and Prevention Manager bij Fost Plus. “Via workshops rond bepaalde problematische verpakkingstypes of een individuele aanpak, helpen we onze leden om de recycleerbaarheid van hun verpakkingen te verbeteren. Daarbij vertrekken we altijd van wat er al op de markt is; het is niet ons doel om nieuwe verpakkingen te ontwikkelen.

Unilever volgde zelf zo’n workshop, en was in parallel al bezig met het verbeteringstraject voor de Knorr snack pots.

65% minder plastic

We optimaliseerden de bedrukte en gekleurde plastic verpakking van de snack pots naar een transparante plastic verpakking met kartonnen sleeve”, aldus Axel Driegelinck. “Door doorgedreven onderzoek en ontwikkeling, hebben wij een verpakking ontwikkeld met twee volledig scheidbare materialen en besparen we 65% plastic. Transparant, zacht plastic kent bovendien meer recyclagetoepassingen.

Eerste consumentenbevragingen toonden aan dat 4 op de 10 de verpakking correct sorteert.

De communicatie op de kartonnen sleeve kan nog beter. We waren ook de eersten in het segment die hiermee naar buiten komen. De consument moet er nog aan wennen maar eenmaal als ze ontdekt heeft hoe het moet, gaat het vlot, zo blijkt. Mond-aan-mond reclame is daarbij een belangrijke drijver.

De plastic verpakking van de snack pots mag in de Nieuwe Blauwe Zak, in gemeentes waar deze al ingevoerd is; de kartonnen sleeve is welkom bij het papier-karton.

Wij brengen vandaag meer dan 2,5 miljoen snack pots per jaar op de markt. Elk potje dat correct gesorteerd wordt, betekent winst voor de circulaire economie”, besluit Axel Driegelinck.

Voor meer informatie over Design for Recycling, lees onze blog tekst hier.